Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Tisdag 9 augusti till doktorn med språng!

Av Thomas Immonen - 23 oktober 2011 11:34

I söndags märkte jag av att jag är sjuk, alltså inte nu i söndags, utan en vecka tillbaka, söndagen innan den som var i förrgår alltså. Känner mig snorig, konstig i huvudet och har en sjuhelvetes hosta, rethosta. Det känns som rökhosta, men jag har nog bara det för att jag är sjuk. Hursomhelst så gick jag till doktorn och innan bestämde jag att jag haft fruktansvärd rethosta i sju veckor, för att jag skulle få ett recept på hostmedicin. Man måste nämligen ha haft hosta i minst sex veckor för att få denna gudadryck. Den innehåller metylmorfin vilket är bara ett annat mer tekniskt namn för kodein och kodein är hosthämmande. Då frågar den jävla smurfhjärnan till doktor ifall jag röker. Eftersom man får skylla sig själv och bara tappert lida om man är rökare och vill ha vård, svarade jag nej. Fast det gör jag ju. Men det är ju knappast som de lär röntga lungorna, tänkte jag, så lögnen måste funka. Men ack. Doktorn tyckte jag luktade rök. Jag förnekade all kännedom om saken och tyckte bara att jag måste ha gått förbi någon som rökte. Då försökte han med att "det luktar rök om din mun" men då blev jag förbannad och påpekade ovänligt och bestämt att jag bara önskade vettig vård och inte bli negativt särbehandlad bara för att jag är rökare. Jag spände ögonen i smurfhjärnan och morrade undrande ifall de skulle behandla någon som svalt hundra valium likadant, i ett självmordsförsök. "Skulle ni då svara denne", väste jag, "att du har själv orsakat ditt lidande och därför kan vi inte ge dig någonsomhelst vård? Inte? Nej, blotta tanken är ju fullkomligt absurd!" Smurfhjärnan försökte parera med att det inte är samma sak, men jag tystade honom genom att säga att det är det visst det, självskadarbeteende som självskadarbeteende och nu har vi ju etablerat tobaksbruket i samhället och det är en fullständigt legal drog, så nu är det bara för somliga smurfhjärnor att gilla läget. Oavsett bakgrund ska man ha rätt till adekvat vård, dessa fascistknektar till läkare måste anmälas, så att det blir slut på det här förbannade tramsandet. Ja, jag röker, är jag mindre värd som människa för det? Kan vi inte alla vara jämlika, såväl mellan kön som klassgränser som vårdköplacering osv? Varför ska jag straffas för det att jag röker? Det är ju bara så småsint och subjektivt tänkt av smurfhjärnorna som uppenbarligen tycker att det är skillnad på folk och folk. Vi är samma pack allihopa. Samma skrot och korn. Men det fattade inte doktorn, som verkade vara nazze-särarts-ojämlik. Han började tjata om noskapin och bromhexin och halstabletter. Vad fan! Han tänkte alltså inte skriva ut gudadrycken på recept åt mig! Jag som hade sett fram emot att mildra hostan med ett helt dricksglas hostmedicin, så att jag kanske blev helt sänkt (eller "hög" om du så vill), men där gick jag allt på pumpen. Bara för att man är ärlig och "erkänner" att man röker. Jävla skitknulldoktor! Det där "ärlighet varar längst" är bara skitsnack. Säger du som det är får du istället bara en massa skit tillbaka. "Var det du som drog en lina i Axel Lindhs park?" "Ja?" "Gå i fängelse, utan att passera GÅ!" Men det var la lika bra det att jag inte fick någon gudadryck, jag har ju testat heroin två gånger, så jag hade förmodligen inte känt av gudadrycken what so ever. Eller så hade jag kanske blivit sänkt av gudadrycken. Det är det som stör mig mest - jag vet inte. Nu kom jag på ett häftigt brädspel - man utgår från monopol, men istället för pengar, så handlar man med alkohol. Ska man köpa hus får man svepa, hamnar man på någons gata får den som äger gatan dricka lika mycket som gatan är värd, av den som hamnat på gatan, osv. Coolt va? Världens fylleslag! Säg såhär: hela skyll-dig-själv-teorin funkar inte. En person måste inte må dåligt för att en annan person ska må bra. Om jag var i Alperna och åkte skidor och bröt benet i skidbacken, skulle jag inte ha rätt till vård då? För det är ju jag själv som är orsaken till min egen skada, pga något jag dessutom inte hade ett primärt behov att göra. Jag måste ha bomull i örat när jag badar, annars får jag ont i örat om jag skulle glömma det. Har jag inte rätt till vård då? Och när jag tänker efter - är inte de flesta skador folk söker vård för, skador som de orsakat sig själva? Ska inte de heller ha rätt till vård då! Nu hoppas jag du förstår hur absurt smurfhjärnornas tänkande är, när helt riktigt en som skadats av andra får vård, men de allra flesta inte har någon som helst rätt till vård, vansinne är vad det är! Och så säger den jävla bögfittan att det finns receptfria hostmediciner! Jag kan lika gärna knapra placebotabletter. Och halstabletter är ju faktiskt sockerpiller. Vafalls??!! En olycka att du bröt benet? Vad skulle du alls upp i skidbacken och göra? Du gjorde själv ditt val och enligt smurfhjärnorna får du således skylla dig själv. Ingen vård. Inget morfin. Inget jävla kul alls. Och verkligen har man inga genuina mänskliga rättigheter om man själv är orsaken till sin skada. Tycker smurfhjärnorna. Jag menar, är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha där man kan nekas till vård på vilka lösa grunder som helst? Tror du att det var det din farfar slogs för på trettiotalet? Vavava, tror du det va! ?!? Nä, upp till kamp mot smurfhjärnorna som svikit sin plikt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Immonen - 11 februari 2012 10:06

HEJ!!! Jag har ju en ny tidning på gång, en novelltidning, dit vem som helst kan skicka in sin novell, bara den inte är över tio sidor lång (av utrymmesskäl, men jag godkänner noveller på tio sidor, men inte längre än så). Tyvärr har intresset varit ...

Av Thomas Immonen - 30 december 2011 14:37

Pappa Krökén brukade köpa brandgult vin av en snubbe som förmodligen hette Olis. Denne Olis hade lägenheten full med leksaker. Det hängde modellflygplan från taket, han hade en stor samling leksaksbilar, som man kunde se utplacerade överallt där det ...

Av Thomas Immonen - 25 november 2011 21:04

Ja, som ni ser har jag bytt namn på min blogg till libertinen. Jag är fortfarande obunden liberal, men jag dryftar helst rent personliga liberala frågor och då passar "libertinen" bättre. Typ en människa som hänger sig åt ohämmade njutningar, som för...

Av Thomas Immonen - 22 november 2011 21:21

Till att börja med vill jag bara klargöra att denna artikel är liberal såtillvida att den tar upp en liberal syn kring sexualiteten, men inte nödvändigtvis typisk för vad alla liberaler tycker i frågan. Sedan måste jag åter igen säga att Du är så jäv...

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 20:16

Nu ska vi behandla en mycket intrikat fråga för en liberal; vilken roll skall staten spela i ett liberalt samhälle? För vi måste ju nästan ha något som kan kallas staten. Å andra sidan - är inte makten utövande av ett slags tvång mot den enskilde ind...

Ovido - Quiz & Flashcards