Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Pelle Olssons svar

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 18:52

Ni kanske kommer ihåg att jag i denna blogg skrev ett öppet brev till Pelle olsson. Jag hörde också av mig till honom via mejl och nämnde detta. Några dagar senare svarade han - via mejl. Så här svarade han:


"Hallå där Thomas,

det är roligt att bli uppmärksammad med ett öppet brev.

Anledningen till att jag och majoriteten av mänskligheten tycker att narkotika ska vara

förbjudet är på grund av dess skadeverkningar. Det är inget påhitt av enstaka "förbudivrare"

utan har vuxit fram internationellt under de senaste hundra åren.

Om man inte har klart för sig - a) vilka konsekvenser olika droger har på människokroppen

och i hjärnan b) vilka konsekvenser den närmaste familjen drabbas av c) vilka konsekvenser

ett drogbruk eller drogmissbruk får i yrkeslivet och i samhället i stort - blir varje diskussion

meningslös.

Ha´re gott du också.

Pelle."


Detta som han skriver är mycket tänkvärt och jag har egentligen bara mindre saker att säga om det, och ingenting att säga om det som han således tycker är värt att debattera. Men... har majoriteten verkligen rätt att bestämma över den enskilde individens angelägenheter, till exempel? Varför ges en grupp rättigheter men inte individerna själva i gruppen? Och narkotikalagarna är hatbrott; det finns ingen logik att man får supa tills man sprängs men inte få röka sig naturligt hög. Men sedan blir det svårare - likaväl som familjen oroas när deras barn börjar röka eller snusa, så oroas de såklart om deras barn börjar knarka, för vi ska ju inte sticka under stol med att narkotika har dödliga risker, precis som tobak kan ge cancer som leder till döden. Ja, det var lite vad jag tänkt på sedan jag fick hans svar nu för en vecka eller två sedan, sett ur detta perspektiv som han beskriver det blir narkotikafrågan lite svårare att skriva om, men om man vill ta narkotika tycker jag ändå man ska få det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Immonen - 11 februari 2012 10:06

HEJ!!! Jag har ju en ny tidning på gång, en novelltidning, dit vem som helst kan skicka in sin novell, bara den inte är över tio sidor lång (av utrymmesskäl, men jag godkänner noveller på tio sidor, men inte längre än så). Tyvärr har intresset varit ...

Av Thomas Immonen - 30 december 2011 14:37

Pappa Krökén brukade köpa brandgult vin av en snubbe som förmodligen hette Olis. Denne Olis hade lägenheten full med leksaker. Det hängde modellflygplan från taket, han hade en stor samling leksaksbilar, som man kunde se utplacerade överallt där det ...

Av Thomas Immonen - 25 november 2011 21:04

Ja, som ni ser har jag bytt namn på min blogg till libertinen. Jag är fortfarande obunden liberal, men jag dryftar helst rent personliga liberala frågor och då passar "libertinen" bättre. Typ en människa som hänger sig åt ohämmade njutningar, som för...

Av Thomas Immonen - 22 november 2011 21:21

Till att börja med vill jag bara klargöra att denna artikel är liberal såtillvida att den tar upp en liberal syn kring sexualiteten, men inte nödvändigtvis typisk för vad alla liberaler tycker i frågan. Sedan måste jag åter igen säga att Du är så jäv...

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 20:16

Nu ska vi behandla en mycket intrikat fråga för en liberal; vilken roll skall staten spela i ett liberalt samhälle? För vi måste ju nästan ha något som kan kallas staten. Å andra sidan - är inte makten utövande av ett slags tvång mot den enskilde ind...

Ovido - Quiz & Flashcards