Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

ÖPPET BREV TILL PELLE OLSSON

Av Thomas Immonen - 27 oktober 2011 07:05

Hej!

Jag heter Thomas och är 36 år. Jag har rökt hasch en gång när jag var 15. Jag började röka dagligen när jag var i tjugoåråldern. Nu har jag varit ren i 3-4 år och förresten jag har "provat" affe också, ganska många gånger, men det blev egentligen mest på helgerna. Jag har även provat heroin två gånger. Första gången fick jag totalnojan och andra gången kände jag knappt någonting. Första gången var rökheroin, utspätt med hasch misstänker jag, andra gången var det extremt utblandat mångrus som jag snortade. Just nu är jag kemisk på mediciner såsom zopiclon, pamol, zyprexa och mianzerin. De medicinerna har jag (naturligtvis) på recept. Så nu vet du min bakgrund. Du säger att du är humanist. Såvida man inte är misantrop är vi väl alla humanister. Om vi inte trodde på människan, vad skulle vi då tro på? Livsåskådning som innebär RESPEKT för den enskilda människan och FÖRSVAR FÖR CENTRALT MÄNSKLIGA VÄRDEN. Alltså måste du respektera att folk knarkar, du måste visrespekt för den enskilda människans val. Jag vill ha drogkaféer i Sverige, b la opiumhålor, som även säljer morfin och heroin. Jag vill ha kaféer i Sverige som säljer cannabis. Jag vill att samtliga droger ska legaliseras. Det är hyckleri att kaffe, te, choklad, socker, nikotin och alkohol tillåts men inte det vi i dagligt tal kallar narkotika. Det enda problemet är den omkringliggande brottsligheten; dvs rån, inbrott och snatteri, som de ju begår för att ha råd med narkotikan. Alltså måste kafépriserna på knarket vara så låga att användarna har råd att knarka vad de vill knarka. Men du säger:

"PS. Apropå demokrati så förutsätter det faktiskt att vi inte får göra som vi vill. Individerna underkastar sig begränsningar, till exempel förbud att röka cannabis eller att köra högst 50 km i timmen i tättbebyggt område, för att nå en kollektiv fördel." Och vad säger jag? Jag vill att polisens arbete ska gå ut på att se till att skydda folks frihet, inte att reglera den. Blir man förtryckt (om någon klagar) för att man röker en pipa hasch, ska den klagande brinna i helvetet för han/hon förtrycker allas likaberättigade rättighet att leva livet. Allting måste bygga på största möjliga frivillighet. Människan har ett okränkbart egenvärde att leva som han/hon tycker är rätt, även om andra kanske tycker att det är förkastligt att använda narkotika, människan måste få leva för sin egen skull, njuta av livet. Den som slår ned på denna okränkbara rättighet måste bestraffas, Staten ska värna om att låta var och en leva som han/hon vill leva. Om någon vill ta en flaska vin eller om någon vill röka en ettgramsholk, det går på ett ut, det är upp till den personen och inget som Du eller polisen ska slå ner på. Polisen ska skydda folks rätt att vara så fria som möjligt. Jag vill ha en legalisering av samtliga droger. Du testade att äta en spacecake och hur du blev av det är inte ett typiskt haschrus, testa istället att äta 30 mg svart marock så kommer du att må mycket bättre. Om Du tror på människan kan du inte förneka dem att leva sina liv efter sina principer, för då tror du inte på människan. Varför är du så fascinerad av cannabis? Så fascinerad att du upprepar dig i bok efter bok. Du tror inte på människan, om du inte tror på att han/hon kan sköta sina affärer själv och då skulle inte jag kalla dig humanist. Du vet att du närsomhelst kan få en återtripp av sockerkakan du åt va? Du skriver också:

"Där marijuanan snart upp som mördardrog med överdrivna beskrivningar om dess akuta farlighet. Drogen kopplades ihop med moralisk underlägsenhet och kriminalitet. Beskrivningarna hade rasistiska undertoner som riktade sig mot svarta och latinamerikanska invandrare eftersom det var bland dem som bruket spred sig." Hur kan det vara rasism, alltså fördomar, om det faktiskt var svarta och latinamerikaner som använde drogen? Samtidigt skriver du att hela Afrika har besvär med cannabisanvändning, men då är det plötsligt inte rasism? Om alla odlade/tillverkade sin narkotika själva skulle inte den omkringliggande brottsligheten finnas. Människan måste ha största möjliga frihet, vi måste tro på att människan kan sköta sina egna angelägenheter själva och först om en privatperson tar min haschpipa och gör sönder den, då sabbar han/hon min frihet och mitt fria val och polisen ska döma henne/honom för det. Jag respekterar om du väljer att inte ta droger, det är upp till dig vad du mår bra av, men en sann humanist kränker inte sin broders/systers frihet att ta knark, för det är en kränkning att jag inte får leva mitt liv som jag finner för gott. Får jag inte ta narkotika för att Du säger det, ja, då tror du inte på människan, utan är en förbudsivrare. Vad har Du att säga om allt detta? Vavava? Ha det gott/ Tomas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Immonen - 11 februari 2012 10:06

HEJ!!! Jag har ju en ny tidning på gång, en novelltidning, dit vem som helst kan skicka in sin novell, bara den inte är över tio sidor lång (av utrymmesskäl, men jag godkänner noveller på tio sidor, men inte längre än så). Tyvärr har intresset varit ...

Av Thomas Immonen - 30 december 2011 14:37

Pappa Krökén brukade köpa brandgult vin av en snubbe som förmodligen hette Olis. Denne Olis hade lägenheten full med leksaker. Det hängde modellflygplan från taket, han hade en stor samling leksaksbilar, som man kunde se utplacerade överallt där det ...

Av Thomas Immonen - 25 november 2011 21:04

Ja, som ni ser har jag bytt namn på min blogg till libertinen. Jag är fortfarande obunden liberal, men jag dryftar helst rent personliga liberala frågor och då passar "libertinen" bättre. Typ en människa som hänger sig åt ohämmade njutningar, som för...

Av Thomas Immonen - 22 november 2011 21:21

Till att börja med vill jag bara klargöra att denna artikel är liberal såtillvida att den tar upp en liberal syn kring sexualiteten, men inte nödvändigtvis typisk för vad alla liberaler tycker i frågan. Sedan måste jag åter igen säga att Du är så jäv...

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 20:16

Nu ska vi behandla en mycket intrikat fråga för en liberal; vilken roll skall staten spela i ett liberalt samhälle? För vi måste ju nästan ha något som kan kallas staten. Å andra sidan - är inte makten utövande av ett slags tvång mot den enskilde ind...

Ovido - Quiz & Flashcards