Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Angående novelltidningen + upphovsrätt

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 13:32

Tidningen kommer att heta Nouvelle Fanzine och vara just ett fanzine. Den kommer att vara i A4-format och drivas utan vinstintresse och jag tror inte ens jag själv kommer att gå med vinst, det är så det brukar vara när man gör fanzines. Priset på tidningen kommer att bero på vad det kostar att trycka den; om den kostar 20:- st att trycka, kommer den också att kosta 20:- att köpa (plus porton). Jag tar endast emot noveller och berättelser, ej över tio sidor. Vad gäller upphovsrätt som många har undrat över, så förstår jag inte riktigt hur ni menar, men rent spontant kan jag känna att några royalties har jag t ex inte råd att betala ut, detta är en ideell verksamhet. sedan så kan man ju alltid sätta ett C inom en ring på sin story, men vad hindrar egentligen det någon från att kopiera som denne vill ur fanzinet om denne nu bara vill. Noveller som ni kanske tänkt ska vara med i en novellsamling, som ni har för avsikt att skicka in till ett riktigt bokförlag, kanske ni skall undvika att skicka in till Nouvelle fanzine, då bokförlagen oftast vill ha helt outgivet material. Vidare tänker jag att den som skickar in en story, skriver under sitt verk med för- och efternamn, eller bara förnamn eller bara efternamn, eller med signatur, eller med pseudonym om ni så önskar, men helst inte med "anonym". Detta gör att innehållet blir mer lättöverskådligt. Nouvelle fanzine är ingen politisk tidskrift även om denna blogg är politisk, man behöver alltså inte tycka som jag för att vara med, man får tycka vad man vill. Har ni åsikter i storyn so fine with me, men glöm inte att skriva under med ert namn eller hur ni väljer att skriva under. Själv kommer jag inte att medverka med några noveller i zinet, däremot tänkte jag recensera böcker, jag läser ju ändå nästan alltid någon bok. Om ni nu vill skriva en novell/berättelse (ej dikter) till mig så skicka den till, helst i bifogad fil;


nouvelle.thomas@gmail.com

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Immonen - 11 februari 2012 10:06

HEJ!!! Jag har ju en ny tidning på gång, en novelltidning, dit vem som helst kan skicka in sin novell, bara den inte är över tio sidor lång (av utrymmesskäl, men jag godkänner noveller på tio sidor, men inte längre än så). Tyvärr har intresset varit ...

Av Thomas Immonen - 30 december 2011 14:37

Pappa Krökén brukade köpa brandgult vin av en snubbe som förmodligen hette Olis. Denne Olis hade lägenheten full med leksaker. Det hängde modellflygplan från taket, han hade en stor samling leksaksbilar, som man kunde se utplacerade överallt där det ...

Av Thomas Immonen - 25 november 2011 21:04

Ja, som ni ser har jag bytt namn på min blogg till libertinen. Jag är fortfarande obunden liberal, men jag dryftar helst rent personliga liberala frågor och då passar "libertinen" bättre. Typ en människa som hänger sig åt ohämmade njutningar, som för...

Av Thomas Immonen - 22 november 2011 21:21

Till att börja med vill jag bara klargöra att denna artikel är liberal såtillvida att den tar upp en liberal syn kring sexualiteten, men inte nödvändigtvis typisk för vad alla liberaler tycker i frågan. Sedan måste jag åter igen säga att Du är så jäv...

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 20:16

Nu ska vi behandla en mycket intrikat fråga för en liberal; vilken roll skall staten spela i ett liberalt samhälle? För vi måste ju nästan ha något som kan kallas staten. Å andra sidan - är inte makten utövande av ett slags tvång mot den enskilde ind...

Ovido - Quiz & Flashcards