Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Är staten nödvändig?

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 20:16

Nu ska vi behandla en mycket intrikat fråga för en liberal; vilken roll skall staten spela i ett liberalt samhälle? För vi måste ju nästan ha något som kan kallas staten. Å andra sidan - är inte makten utövande av ett slags tvång mot den enskilde individen (som ju bör få sköta sina egna affärer bäst han/hon vill)? Men en makt kan ju lova att folket ska vara fritt från tvång och förtryck, men staten kan ju ändå närsomhelst ta tillbaka det löftet, pga olika omständigheter, som t ex lågkonjunktur eller andra typer av sämre tider. Då är ju staten en del av problemet iallafall om inte allt ändå bygger på största möjliga frivillighet. Men vi måste ju nästan ha en statsmakt, eller åtminstone en institution som reglerar vilka friheter polisen får ta sig, för polis måste vi nog också ha. Jag är för en minimalstat, men som före detta anarkist (dessutom) är det väldigt svårt att försvara statens existensrätt. Frihet från faktiskt tvång är ju värdefullt just p g a sig själv. Hur kan man då komma och säga att stat och polis ska finnas, givet att de ska värna om friheten, istället för att reglera den. Men lever vi inte enbart på nåder, när de närsomhelst kan ändra åsikter och ta tillbaka vår frihet genom att tvinga oss till saker vi inte vill? Är det inte så med polisen att du kan bli anklagad för ett brott du gjort eller inte gjort, att de kan komma och hämta dig vilken tid som helst på dygnet, men du vet inte när eller ens om det sker? Går det att försvara ur liberalt perspektiv? Spontant säger jag nej. Likväl behövs polisen. De behövs för att frihet är något så värdefullt att det är värt att försvaras och några måste axla rollen som ansvarstagare att se till att folket inte blir orättmätigt behandlat. Om någon skjuter prick på förbipasserande är jag tacksam om någon eller några får denna person att sluta med att skada oskyldiga. Men med statens roll är det lite svårare. Polisens roll att skydda friheten istället för att reglera den kunde lika gärna skötas av privata företag, men vad ska vi med staten till? Och vem ska se till att staten sköter sig som den ska och inte ena dagen är liberaler och den andra agen tar tillbaka sina löften? Det finns inget 100% bra svar på den frågan, vilka lagar skulle vi t ex ha om liberalerna vann? Skulle den enda lagen vara: gör som du vill, bara det inte skadar någon annan? Ja, då är ju naturligtvis statens roll att se till att det efterföljs, samtidigt som de inte kan tvinga den enskilda individen att vara vare sig fria eller ofria. Statens roll ska alltså vara att så lite som möjligt lägga sig i vad folket finner för gott att göra. Men vi behöver några som styr upp skiten, vare sig vi vill eller inte (personlig åsikt). Men kanske vi kunde skippa staten och låta privata vaktbolag skydda friheten? Hur rättfärdigar man som liberal staten? Den är ju inte förenlig med med den frihet liberalismen förespråkar! Om frihet är frihet från faktiskt tvång kan man ju inte gärna ivra för staten, som ju utövar just tvång. Även gör som du vill, bara det inte skadar någon annan, blir ju till ett tvång, om staten bestämmer det åt folket att det ska vara så. Och helt klart är att staten ska ha så lite inflytande som möjligt om vad den enskilda individen har för sig. Så vad skulle då statens roll vara? Att fördela rättvisa? Men livet är inte rättvist! Vissa äger mer än andra för att ta ett exempel och så länge de har arbetat ihop sin ägo eller vunnit den på spel, är den rättfärdig, även om det finns fattigare som skulle behöva ägorna bättre. Men statens roll kan man vrida och vända på lite hur mycket som helst som liberal utan att komma någon vart, staten behövs nog för att styra upp saker, men ändå kn man känna sig tveksam när man ska specificera vad deras uppgifter ska vara, så trots att jag inte har kommit på lösningen på problemet, så avslutar jag helt enkelt här.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Immonen - 11 februari 2012 10:06

HEJ!!! Jag har ju en ny tidning på gång, en novelltidning, dit vem som helst kan skicka in sin novell, bara den inte är över tio sidor lång (av utrymmesskäl, men jag godkänner noveller på tio sidor, men inte längre än så). Tyvärr har intresset varit ...

Av Thomas Immonen - 30 december 2011 14:37

Pappa Krökén brukade köpa brandgult vin av en snubbe som förmodligen hette Olis. Denne Olis hade lägenheten full med leksaker. Det hängde modellflygplan från taket, han hade en stor samling leksaksbilar, som man kunde se utplacerade överallt där det ...

Av Thomas Immonen - 25 november 2011 21:04

Ja, som ni ser har jag bytt namn på min blogg till libertinen. Jag är fortfarande obunden liberal, men jag dryftar helst rent personliga liberala frågor och då passar "libertinen" bättre. Typ en människa som hänger sig åt ohämmade njutningar, som för...

Av Thomas Immonen - 22 november 2011 21:21

Till att börja med vill jag bara klargöra att denna artikel är liberal såtillvida att den tar upp en liberal syn kring sexualiteten, men inte nödvändigtvis typisk för vad alla liberaler tycker i frågan. Sedan måste jag åter igen säga att Du är så jäv...

Av Thomas Immonen - 8 november 2011 18:52

Ni kanske kommer ihåg att jag i denna blogg skrev ett öppet brev till Pelle olsson. Jag hörde också av mig till honom via mejl och nämnde detta. Några dagar senare svarade han - via mejl. Så här svarade han:   "Hallå där Thomas, det är roligt a...

Ovido - Quiz & Flashcards